Gordelkorting
Gordelkorting

Gordelkorting

Wat is nu gordelkorting? Het dragen van een autogordel is verplicht. Draagt u geen gordel in de auto dan weet u dat u daarvoor een bekeuring kunt krijgen.

Maar wat heeft het wel of niet dragen van een gordel nu met een aanrijding te maken. Mogelijk heeft de verzekeraar al tegen u gezegd dat u door het niet dragen van de gordel niet alle schade vergoed krijgt van de verzekeraar. Is dat terecht en mag dat zomaar?

Verplichting dragen autogordels

Uit onderzoek blijkt dat het dragen van een autogordel bijdraagt aan het verminderen van de ernst van de opgelopen letselschade. Zeker in combinatie met het uitgaan van de airbags en het goed afstellen hebben van de hoofdsteun.

Sinds 1975 is het in Nederland verplicht om de gordels te dragen als je voorin zit en in 1992 is het verplicht gesteld op de achterbank.

Wat zegt de rechter hierover

Indien het bewezen is dat er geen gordel is gedragen dan hanteert de verzekeraar een aftrek op de totale schadevergoeding van 25%. De rechters in

25%

Nederland hanteren deze gordelkorting percentage van 25%. Het argument is dat door het niet dragen van de autogordel de letselschade is verergerd.

Wel kan er sprake zijn van een billijkheidscorrectie. Dit betekent een vermindering of verhoging van het percentage van 25%. Situaties die dan van invloed daarop zijn:

  • Aard en ernst van de schade inclusief de over en weer gemaakte verkeersfouten
  • Aard en ernst van het letsel. Als je bijvoorbeeld na een kop-staart botsing een gebroken enkel oploopt dan is het twijfelachtig of het dragen van de autogordel dit had weten te voorkomen.

De autogordel helpt altijd letsel te voorkomen of te verminderen bij verkeersongevallen. Automobilisten en passagiers met de gordel om zijn inderdaad nooit helemaal gevrijwaard van verwondingen, maar ze hebben vele malen betere overlevingskansen dan zonder gordel. Lichaamsdelen die het ‘t zwaarst te verduren krijgen, zijn het gezicht, het hoofd, de borstkas en de knieën. Bij mensen die geen gordel dragen zijn deze letsels altijd een stuk ernstiger.

De gordelkorting van 25% telt niet voor de materiële schade.

Bewijslast dat er geen verergering is van letselschade

De bewijslast dat er geen verergering is ontstaan door het niet dragen van de autogordel ligt aan de zijde van het slachtoffer.

Met de gordel om is de kans op whiplash groter?

Dat is onjuist. Nekletsel is vooral te voorkomen of te beperken door een op goede hoogte afgestelde hoofdsteun vanwege het zeer grote aantal kop-staartbotsingen. De combinatie van hoofdsteun, autogordel en airbag biedt momenteel de best denkbare en elkaar aanvullende bescherming.

Neem contact met ons op

Wanneer er sprake is van het niet dragen van de autogordel dan neemt de aansprakelijke verzekeraar vrijwel direct het standpunt in dat er sprake is van een gordelkorting van 25.

Dit betekent dat 25% van de schade voor rekening komt van het slachtoffer. Dit percentage kan veranderen door de bijzondere omstandigheden.

Contact
Contact